Stwórz startup w 10 godzin i skończ z wymówkami!

własny startup

1.000 spotkań, 10.000 rozmów, 100.000 słów. Chodzenie i opowiadanie jaki to ja mam fajny pomysł, ale muszę go przemyśleć. Znasz to?

, foto: ©LanaK fotolia

Życie płynie, rodzą się dzieci i pomysły znikają w otchłani przeszłości. Tymczasem wprowadzenie nowego produktu na rynek może trwać jeden dzień i skończyć się sukcesem. Zobacz jak stworzyć własny startup w jeden dzień i zrób to samo!

Autorem artykułu jest Maciej Oleksy, project manager mający na koncie kilka startupów. Zachęcam do lektury jego blogu, który ma potencjał do zostania najlepszym polskim blogiem poświęconym wprowadzaniu projektu na rynek.

Sacha Greif zajmujący się szeroko rozumianym front-endem aplikacji webowych postanowił zrealizować swój startup w kilkanaście godzin. W sumie poświęcił na niego 10h. Niedługo potem uzyskał 60.000 miesięcznych aktywnych użytkowników i 1.200 retweetów. Jak to zrobił? Przeczytajcie relację godzina po godzinie.

  • Godzina 1 – model i nazwa dla startup

    Sacha wymyślił coś takiego: „_nazwa serwisu_ to katalog przydatnych aplikacji, używanych przez światowe legendy społeczności frontend-designu, które pomogą stać się bardziej efektywnym tej społeczności”. Czyli Katalog różnych serwisów odnośnie HTML, CSS, JS zebrany w jednym miejscu w celu przyśpieszenia developerki szablonów dla stron internetowych. Proste?

    lean startup Jak wdrożyć serwis 8 razy szybciej? (na przykładzie fotteria.pl)

    Wybrał nazwę TheToolbox i zarejestrował pod wolną domeną cc. Jeśli ktoś spędza za dużo czasu nad wymyślaniem nazwy firmy, pomoże mu np. www.company-name-generator.com.

  • Godzina 2 – wybór motywu WordPress (WP) dla startup

    Założył, że layout ma być w postaci siatki itemów (linkowanych ikon serwisu) i ma być wykonany w technologii Responsive Web Design (RWD), czyli dostępny na wszystkie rozdzielczości. Zamiast projektować coś od początku, Sacha przeglądał galerie motywów na themeforest.net zgodnych z konwencjami usability i RWD. Unikał tych z masą bajerów aby edycja była prosta. Wybrał – designerthemes.com/themes/construct/.

  • Godzina 3 – konfiguracja WordPress

    Do hostingu wybrał phpfog.com z możliwością wersjonowania developerki na GitHub. Dodała pluginy do WP wspierające migrację bazy na serwer z lokalnej wersji oraz mechanizm cache’ujący aby przyspieszyć działanie serwisu.

  • Godzina 4, 5 – dodawanie treści

    Znalazł kilkanaście narzędzi do HTML/CSS na blogach jego guru. Zrobił screenshoty i wstawił do WordPressa jako artykuły.

  • Godzina 6 – identyfikacja wizualna

    Pobrany motyw wyglądowy dla WP, dedykowany dla startup, nie zawierał wyraźnej identyfikacji graficznej odróżniającej go od innych serwisów. Sacha postanowił nadać identyfikację poprzez znalezienie odpowiedniego fontu. W serwisie typekit.com wybrał fonty dla treści, nagłówków i logo, gdzie ostatnie zrenderował do grafiki.

  • Godzina 7, 8, 9 – kodowanie i dopieszczanie wizualne

    Zamiast oddzielania faz projektowania i kodowania, Sacha dopieszczał wygląd bezpośrednio w Chrome Code Inspector. Nie robił nawet testów wyglądowych cross-browser. Zrezygnował w ramach MVP z umieszczenia widgetów FB/G+/Twitter aby nie psuć wyglądu.

    Więcej czasu spędził na RWD w celu większej dostępności na urządzenia mobilne. Testował za pomocą http://responsive.victorcoulon.fr/.

  • Godzina 10 – funkcja oceniania

    Główną akcją użytkownika na stronie ma być wskazanie używanych narzędzi, co implikuje wskazywanie innym tych najbardziej popularnych. Zamiast kodować tę funkcję, użył gotowej wtyczki wordpress.org/extend/plugins/wp-postratings. Podpiął pod przycisk „I use it!”, skojarzył z tag cloud (inna wtyczka) i zrobił sortowanie po popularności w danej kategorii.

 width=

Efekt

Startup to witryna www.thetoolbox.cc. Sam jej używam. Sacha zapuścił swój produkt na news.ycombinator.com i pierwszej doby miał 10.000 unikalnych użytkowników. Potem miał problemy z serwerami, ale szybko zrobił upgrade planu hostingowego. Dzisiaj ma parę propozycji pracy, zakupu serwisu i współpracy.

Wniosek

bootstraping czy inwestorWłasna kasa czy inwestor? Nie daj się skusić łatwymi pieniędzmi

Tworzenie produktu (startup) może trwać mniej niż Ci się wydaje. Od czasu do czasu warto pójść na żywioł i spróbować swoich sił bez mędzenia o bzdetach. Byle mieć pomysł na rozwiązanie problemu i zgarnięcie publiczności. Reszta może poczekać. Do dzieła!

Więcej konkretnych artykułów dotyczących wprowadzania produktów na rynek, oceny pomysłów na biznes i zarządzania projektem znajdziesz na blogu ProductLabs.pl i na fanpage’u.

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *